Oppstartsverdimetoder - 17 viktigste internettmålinger å vite

Som enhver bransje har internettbedrifter unike beregningsmetoder for oppstartsverdier som analytikere The Analyst Trifecta® Guide. Vil du være en finansanalytiker i verdensklasse? Ønsker du å følge bransjeledende beste praksis og skille deg ut fra mengden? Prosessen vår, kalt The Analyst Trifecta®, består av analyse, presentasjon og myke ferdigheter, som vi ser på verdiselskaper. I denne guiden vil vi dekke de viktigste beregningene for verdsettelse av e-handel. Verdsettelsesmetoder Når en verdsetter et selskap som et løpende selskap, er det tre hovedverdsettelsesmetoder som brukes: DCF-analyse, sammenlignbare selskaper og presedens transaksjoner. Disse metodene for verdsettelse brukes i investeringsbank, aksjeforskning, private equity, bedriftsutvikling, fusjoner og oppkjøp,leveraged buyouts and finance bør du vite.

dashbord for beregning av oppstartsverdier

Last ned denne oppstartsmodellen for finansiell modell fra Finance Marketplace.

For å lære mer om hvordan du bygger en finansmodell for å verdsette et e-handelsselskap, kan du sjekke ut vårt kurs for økonomisk modellering av e-handel. På dette kurset bygger vi en modell for et internettfirma sammen fra bunnen av, inkludert alle formler, funksjoner og utganger.

Hva kan disse beregningene brukes til?

  • Å verdsette et e-handelsselskap
  • Å verdsette en internettvirksomhet
  • Å verdsette et programvare som en SaaS-bedrift
  • Å verdsette et nettsted

Hva er de viktigste beregningene for e-handel for internettbedrifter?

Starter på toppen av salgstrakten og jobber oss nedover, nedenfor, vil vi skissere hver av de viktigste beregningsverdiene for oppstart.

# 1 månedlige unike besøkende

Formel: Summen av alle besøk fra alle kanaler på et nettsted i løpet av en måned

Månedlige unike besøkende er der det hele begynner med internettbedrifter. Slik måler selskapene rekkevidden, på det bredeste nivået. Å ha et høyt antall unike månedlige besøkende betyr ikke nødvendigvis at et nettsted tjener mye penger, men det er en klar indikasjon på hvor stort publikum er og hvor mye de potensielt kan tjene.

For å kalibrere din følelse av skala, er det noen estimater av månedlige besøk på noen få nettsteder, basert på data fra SimilarWeb (2017).

  • Amazon - 2400 millioner besøkende per måned
  • Flipkart - 108 millioner besøkende per måned
  • Blue Nile - 1,8 millioner besøkende per måned

# 2 Kundekonverteringsfrekvens

Formel: Antall påmeldinger per måned / månedlige unike besøkende per måned

Når besøkende er på nettstedet ditt, er neste oppgave å konvertere dem til kunder. Dette betyr ikke nødvendigvis at de betaler for produktet eller tjenesten din (dvs. Facebook), men det betyr at de tar grep for å bli medlem eller registrere seg for noe ved å oppgi personlig informasjon.

Ulike selskaper måler konvertering på forskjellige måter. For noen kan det være å legge inn en ordre, for andre kan det bety å registrere seg for et nyhetsbrev eller bare klikke på en lenke.

Kundens konverteringsfrekvens uttrykkes i prosent, dvs. 3,2%

For å lære mer om internettvurdering, sjekk ut vårt kurs for økonomisk modellering på internett.

# 3 Avvisningsfrekvens

Formel: Antall besøkende som klikket på tilbakeknappen eller lukket nettleseren / Antall besøkende

En annen viktig beregning av e-handel. Avvisningsfrekvens måler prosentandelen besøkende på nettstedet som forlater uten å gjøre noe videre. For eksempel går de til hjemmesiden din og trykker deretter på "tilbake" -knappen eller lukker nettleseren uten å gjøre noe på nettstedet ditt.

For eksempel kan en gjennomsnittlig fluktfrekvens være alt fra 20% (lav) til 80% (høy).

# 4 Gjennomsnittlig bestillingsverdi (AOV)

Formel: Total inntekt fra ordrer / Antall ordrer plassert i en periode

Når et nettsted har kunder som bestiller produkter eller tjenester, er det viktig å måle gjennomsnittsordren (AOV). Denne verdsettelsesverdien for e-handel er lik totalinntekten delt på totalt antall betalte ordrer (det er vanlig å ekskludere gratis produkter / tjenester fra antall ordrer)

For eksempel har et nettsted $ 10 millioner i inntekter og 50 000 ordrer i 2017. Den gjennomsnittlige ordreværdien er lik $ 200.

I vårt kurs for verdsettelse av e-handel bryter vi AOV nærmere ned i en Excel-modell.

# Månedlige aktive brukere (MAU)

Formel: Summen av alle brukere som logget på nettstedet i løpet av en måned

Månedlige aktive brukere (MAU) er en beregning som måler antall brukere som var aktive på nettstedet eller programvaren i løpet av en måned. Å være aktiv betyr at de enten logget på kontoen sin eller engasjerte seg med nettstedet / programvaren på en eller annen måte. Denne beregningen er et mål for engasjement, og et selskap med et stort antall brukere som aldri logger seg på kontoene sine, vil ha et lavt MAU-nummer. Denne beregningen er viktig i et bredt spekter av internett-, SaaS- og nettstedbedrifter.

# 6 Gjennomsnittlig inntekt per bruker (ARPU)

Formel: Inntekt / antall aktive brukere i en periode

Med gjennomsnittlig inntekt per bruker (ARPU) blir ikke-betalende kunder tatt i betraktning. For å beregne ARPU, den totale inntekten i måneden og delt på antall månedlige aktive brukere (MAU).

Gjennomsnittlig inntekt per bruker er spesielt egnet for SaaS-selskaper eller internettbedrifter.

# 7 Månedlig gjentakende inntekt (MRR)

Formel: Summen av alle inntekter som automatisk fornyes hver måned

Månedlig tilbakevendende inntekt (MRR) er lik verdien av den månedlige inntekten som går igjen, noe som betyr at brukerne er på et abonnement eller en plan, slik at inntektene vil fortsette til de avslutter medlemskapet. Dette er en vanlig beregning brukt i verdsettelse av e-handel for abonnementsbedrifter som Netflix, for eksempel.

# 8 Inntektsraten

Formel: Månedlig inntekt x 12

Dette er viktig for raskt voksende startverdivurdering. For en oppstartsvirksomhet er inntektsraten lik den siste månedens inntekt multiplisert med 12. For et raskt voksende selskap kan det være mer meningsfylt å snakke om inntektsrente, som bare å legge sammen de siste 12 månedene med historiske inntekter vil resultere i et tall som er mye lavere enn den siste måneden multiplisert med 12.

# 9 Bidragsmargin per bestilling / kunde

Formel: (Inntekter - Direkte variable kostnader) / Antall ordrer

Bidragsmargin Bidragsmargin Bidragsmargin er en virksomhets salgsinntekter minus de variable kostnadene. Den resulterende bidragsmarginen kan brukes til å dekke de faste kostnadene (for eksempel husleie), og når de er dekket, betraktes overskudd som inntjening. (CM) er en veldig viktig del av enhetsøkonomi i e-handelsbedrifter. Denne beregningen beregnes ved å ta inntektene per ordre og trekke eventuelle variable kostnader per ordre.

For eksempel har et selskap 25 millioner dollar i inntekter, kostnad for solgte varer Regnskap Våre regnskapsveiledninger og ressurser er selvstudieveiledninger for å lære regnskap og økonomi i ditt eget tempo. Bla gjennom hundrevis av guider og ressurser. på $ 12 millioner, og frakt / oppfyllelse utgifter på $ 8 millioner. I tidsperioden mottok selskapet 1 million ordrer.

Bidragsmargin Bidragsmargin Bidragsmargin er en virksomhets salgsinntekter minus de variable kostnadene. Den resulterende bidragsmarginen kan brukes til å dekke de faste kostnadene (for eksempel husleie), og når de er dekket, betraktes overskudd som inntjening. per bestilling er lik ($ 25M - $ 12M - $ 8M / 1M bestillinger

CM = $ 5 per bestilling

Vårt kurs for evaluering og modellering av e-handel vil lede deg gjennom dette trinn for trinn.

beregninger for verdsettelse av e-handel

# 10 Kundeanskaffelseskostnader (CAC)

Formel: Markedsføringskostnad / Antall nye kunder

Kundeanskaffelseskostnad (CAC) Kundeanskaffelseskostnad (CAC) Kundeanskaffelseskostnad (CAC) er kostnadene knyttet til anskaffelse av en ny kunde. Med andre ord refererer CAC til ressursene og kostnadene som påløper for å anskaffe en ekstra kunde. Kundeanskaffelseskost er en nøkkelbedriftsmåling som ofte brukes sammen med kundens levetidsverdi (LTV) er en annen av de viktigste beregningene for e-handel. For å beregne det, må vi vite hvilken type markedsføringsprogrammer selskapet bruker for å skaffe kunder.

Det er tre hovedtyper av markedsføringsutgifter:

  • CPM - Kostnad per 1000 visninger (M i CPM står for det latinske symbolet "m" som betyr tusenvis)
  • CPC - Kostnad per klikk
  • CPA - Kostnad per anskaffelse

Et enkelt eksempel på CAC er som følger. Et selskap bruker 10 millioner dollar på markedsføring og anskaffer 1 million nye kunder. CAC er derfor $ 10.

Ting blir mer kompliserte, men siden noe av denne markedsføringen kan ha vært rettet mot eksisterende kunder som ganske enkelt kommer tilbake til nettstedet. Det er viktig å fjerne den delen av markedsføringen, hvis mulig.

# 11 Bidragsmargin etter markedsføring (CMAM)

Formel: Inntekter - Direkte variable kostnader - Markedsføringskostnad) / Antall ordrer

Bidragsmargin etter markedsføring (CMAM) ligner den enkle CM-beregningen ovenfor, men den spesifiserer at markedsføring er inkludert i de variable kostnadene. Hvis noen refererer til "bidragsmargin", må de kanskje avklare om det inkluderer markedsføringsutgifter eller ikke. Med CMAM er det klart at markedsføringsutgifter regnskapsføres.

# 12 Churn Rate

Formel: Antall tapte kunder / Totale kunder

Churn Rate er prosentandelen av kunder som "churn" ut av virksomheten (ikke lenger er kunder) i en bestemt tidsperiode (vanligvis årlig). For eksempel hadde et selskap 20 000 kunder i fjor, tilførte 2000 nye kunder i løpet av året, og har ved utgangen av året 17 000 kunder.

Churn-hastigheten vil være lik (20.000 - 17.000 + 2.000) / 20.000

Churn rate = 25%

Dette er et av kjernepunktene som er dekket i vårt kurs for verdsettelse av e-handel.

# 13 Brenningshastighet (og rullebane)

Formel: Gjennomsnittlig mengde kontant tapte per måned

Cash Burn Rate Burn Rate Burn Rate refererer til hastigheten som et selskap tømmer kontantmassen i et tapsgenererende scenario. Bedrifter hvor forbrenningshastighet er en vanlig beregning er verdien av kontanter en oppstart mister per måned. Kontantforbrenningshastigheten kan brukes til å bestemme selskapets rullebane, som er den totale kontantsaldoen delt på den månedlige kontantforbrenningshastigheten. Denne figuren forteller investorer og ledelse hvor mange måneder selskapet kan fortsette å overleve med sin nåværende forbrenningshastighet.

For å lære mer om beregning av oppstartsverdier, sjekk ut vårt kurs for økonomisk modellering.

beregningsverdier for oppstart - brennhastighet

# 14 Lifetime Value (LTV)

Formel: CMAM / Churn rate

Lifetime Value (LTV) til en kunde er i gjennomsnitt totalverdi som en bedrift kan forvente å tjene. Dette er en av de mest subjektive målingene for e-handel, da det er mange forskjellige måter å tenke på "verdi". Dette er en viktig beregning for verdsettelse av e-handel.

En av de mest nøyaktige måtene å tenke på verdi er Contribution Margin After Marketing (CMAM) per kunde per år. Vær forsiktig med alle LTV-beregninger som bruker inntekter som verdimål (er det ingen variable kostnader i denne virksomheten?).

Når vi har definert verdi, må vi vite hvor lenge denne kunden vil forbli aktiv, før de har churned. For å redegjøre for dette tar vi den observerbare Churn Rate over tid for virksomheten.

Den detaljerte LTV-formelen er:

LTV = CMAM (årlig) / churn rate

For eksempel har et selskap en gjennomsnittlig CMAM på $ 30 og en churn rate på 25%.

LTV = $ 30 / 0,25

LTV = $ 120

Vi dissekerer LTV mer detaljert i vårt oppstartkurs for økonomisk modellering.

# 15 LTV / CAC-forhold

Formel: (CMAM / Churn rate) / (Markedsføringskostnad / Antall nye kunder)

Når vi kjenner LTV og CAC (se eksempler på begge ovenfor), er det nyttig å se på LTV / CAC-forholdet CAC LTV-forhold LTV / CAC-forholdet sammenligner gjennomsnittskostnaden for å anskaffe en kunde med den gjennomsnittlige levetidsverdien til en kunde. Forholdet brukes i e-handel og SaaS mellom de to, slik at en sammenligning kan gjøres mellom forskjellige selskaper, og trender kan analyseres over tid.

For eksempel har et selskap en kundeoppkjøpskostnad på $ 10, og levetidsverdien til hver nye kunde er $ 40, da er LTV / CAC-forholdet 4 ganger.

Jo høyere forhold jo bedre (alt annet er like).

verdsettelsesverdier på internett LTV

For å lære mer, se kurset vårt om beregningsverdier for e-handel.

# 16 Tilbakebetaling (antall bestillinger eller tid)

Formel: CAC / CMAM

For mange e-handelsbedrifter er den første bestillingen en kunde ikke lønnsomt for selskapet, og det kan ta flere bestillinger å betale tilbake kostnaden for å anskaffe dem. For eksempel har et selskap en bidragsmargin før markedsføring på $ 10 per bestilling, og det koster $ 20 å skaffe seg en ny kunde. I dette tilfellet vil det ta to bestillinger å "tilbakebetale" kundens anskaffelseskostnad.

Det skal bemerkes at en stor antagelse er at det ikke brukes penger på å skaffe den samme kunden i fremtiden. Dette kan være en utfordrende antagelse å gjøre, da gjentatte kunder kan klikke på betalte annonser når de kommer tilbake for å gjøre fremtidige bestillinger.

Vi dekker nyansene i tilbakebetalingsperioden Tilbakebetalingsperioden viser hvor lang tid det tar for en bedrift å få tilbake en investering. mer detaljert i våre verdsettelsesverdier og kurs for økonomisk modellering.

# 17 Viral koeffisient

Formel: Antall eksisterende kunder x Antall invitasjoner sendt per bruker x konverteringsfrekvens / Antall eksisterende kunder

Viral koeffisienten representerer graden av eksponentiell vekst et selskap opplever ved å se på antall invitasjoner eller henvisninger sendt per bruker, konverteringsfrekvensen til disse invitasjonene og det totale antallet nåværende brukere.

For eksempel bestemmer et selskap at i gjennomsnitt hver bruker sender ut 7 invitasjoner for nye brukere å delta, i gjennomsnitt er konverteringsfrekvensen for disse invitasjonene 20%, og det er nåværende 1000 kunder. Viral koeffisient er 1000 x 7 x 0,2 / 1000 = 1,4.

Jo høyere tall jo bedre, alt annet er like.

Flere målinger og ressurser på Internett

Vi håper dette har vært en nyttig guide til beregning av e-handel og internettvurdering. For å fortsette å utvide kunnskapsstartverdiene, anbefaler vi følgende gratis ressurser:

  • Analyse av regnskap Analyse av finansregnskap Hvordan utføre analyse av regnskap. Denne guiden vil lære deg å utføre en regnskapsanalyse av resultatregnskapet, balansen og kontantstrømoppstillingen inkludert marginer, forhold, vekst, likviditet, gearing, avkastning og lønnsomhet.
  • Hvordan lage en PitchBook Investment Pitch Deck-mal Denne gratis pitch-dekkmalen er basert på hundrevis av investorpresentasjoner jeg har sett. Last ned gratis malen for å bygge ditt investor pitch deck. Denne PPT-malen kan brukes til å lage din egen tonehøyde for å skaffe kapital eller presentere investorer for å fortelle historien din.
  • Guide for økonomisk modellering Gratis guide for finansiell modellering Denne guiden for finansiell modellering dekker Excel-tips og beste praksis for antakelser, drivere, prognoser, kobling av de tre uttalelsene, DCF-analyse, mer
  • Finance's Financial Template Library

Siste innlegg